Site Overlay

Броколи

Броколите са растения с дървовидна форма, които разполагат с компактна глава на цветче, прикрепена към различни по размер дръжки и стебла. Поради различните му компоненти, този зеленчук има комплекс от вкусове и текстури, вариращи от меки и цветисти (цветчето) до влакнисти и хрупкави (стъблото и дръжките). Броколите принадлежат към семейство Кръстоцветни, към което спадат зелето, карфиола, брюкселското зеле. Всички зеленчуци от това семейство са известни с богатото си съдържание на ценни хранителни вещества и ниското съдържание на калории.

Цветът на този зеленчук може да варира от сивозелен и тъмнозелен до моравозелен в зависимост от сорта. Един от най-популярните видове броколи, е известен като Италиански зелен или Калабрезе, кръстен на италианската провинция Калабрия, където е растял първоначално. Броколите са от семейството на карфиола. Други зеленчуци, свързани с броколите са броколини (смесица между броколи и зеле) и брокофлауър (кръстоска между броколи и карфиол).

Броколите произхождат от Италия. В древноримските времена този зеленчук е бил произведен от дивото зеле. Той бързо се разпространява в Близкия изток, където е бил ценен поради своите ядивни цветни глави и в последствие е бил допълнително култивиран в Италия. Броколите са пренесени в Съединените щати през колониалните времена и популяризиран от италианските емигранти.

Състав на броколи

Броколите съдържат гликосинолати – фитохимикали, които се разграждат до съединения, наречени индоли и изотиосианати (като сулфорафан).

Броколите също съдържат каротеноиди и лутеин. Те са отличен източник на витамини К, С и А, както и на фолати, фибри, фосфор, калий, магнезий и витамини B6 и Е. 156 гр. броколи съдържат 43.68 калории и 4.66 гр. протеини. Богати са на желязо, витамините В5 и В9.

Избор и съхранение на броколи

При избора на броколи трябва да се селектират тези с компактни цветни глави, които не са натъртени. Те трябва да бъдат с еднакъв цвят – или тъмнозелен, или лилаво-зелен, в зависимост от сорта, но не с жълтеникав оттенък. В допълнение, броколите не трябва да имат жълтеникав цъфтеж по тях, тъй като това е знак, че са презрели. Стъблата и дръжките трябва да бъдат твърди, без слизести петна по тях.

Броколите е необходимо да се съхраняват в разтворени найлонови торбички в хладилник, където могат да останат свежи в продължение на седмица. Преди да се поставят в хладилника те не трябва да се мият. Броколите могат да се съхраняват в продължение на една година, ако се бланшират и след това замразят.

Кулинарна употреба на броколи

За да се възползвате максимално от полезните качества на броколите ги пригответе максимално бързо след закупуването им. Приготвяйте ги по-кратко време, за да останат хрупкави и свежи.

Броколите могат да се задушават, варят и пекат. Преди това стеблото им се маха, а самото броколи се разделя на малки розички. Ако стеблото ще се ползва в рецептата, трябва да го обелите и нарежете на кръгчета. Ако искате да ползвате броколите в салата, първо ги сварете и след това ги охладете в купа с ледено студена вода, за да запазят хубавия си зелен цвят. Броколите се съчетават много добре със синьо сирене, кашкавал и готварска сметана.

Броколи в сос

От тях се правят страхотни запеканки във фурна. Комбинират се идеално с пилешко месо. Сварените броколи може да се подправят само с топено масло и чесън. Вкусът им се допълва добре от горчица и лимонов сок. Панираните броколи са вкусно и много бързо предястие.

При готвенето на броколите се отделя остра миризма на серни съединения, освободени при обработката, която е доста неприятна.

С броколи можете да си приготвите редица вкусни ястия: мариновани броколи, запечени броколи, броколи суфле, броколи пане, кремсупа с броколи, броколи на фурна, огретен с броколи, пюре от броколи, елда с броколи, палачинки от броколи, броколи със сирене, пиле с броколи, гратин с броколи, запечени лимонови броколи.

Още предложения: пене с броколи, фарфале с броколи, омлет с броколи, песто от броколи, броколи на микровълнова, зелена салата с броколи, картофена яхния с броколи, картофена питка с броколи, задушени броколи с гъби, броколи с бешамелов сос и редица други.

Ползи от броколите

Съдържащите се в броколите сулфорафан и индоли помагат за борбата с някои ракови заболявания като рак на белите дробове, на дебелото черво, на гърдата, на яйчниците, както и рак на пикочния мехур.

Нови изследвания доказват, че тези вещества в броколите работят и на много по-задълбочено ниво. Тези съединения действително дават сигнал на гените, за да увеличат производството на ензими, участващи в детоксификацията – процес на прочистване, чрез който органите премахват вредните съединения.

Богатите на сулфорафан броколи помагат и при лечение или профилактика на инфекцията, която е основен причинител на язви.

Сулфорафанът може да помогне и за възстановяване на повредена от слънцето кожа. Броколите също допринасят за намаляване на риска от сърдечни заболявания. Съдържащите се в тях мощни антиоксиданти от семейството на каротеноидите, наречени лутеин и зеаксантин, са полезни за зрението и очните лещи.

Броколите също помагат и за изграждане на силни кости. Една чаша сварени броколи съдържа 74 мг калций плюс 123 мг витамин С, който значително подобрява усвояването на калция. Тези зеленчуци са полезни и за изграждане на силна имунна система. Броколите намаляват и риска от вродени дефекти, тъй като една чаша броколи доставя 94 mcg фолиева киселина и витамин В, които са от съществено значение за правилното клетъчно делене при ДНК синтеза.

Броколите са изключително полезни и за очното здраве. Съдържащият се в тях лутеин предотвратява обусловената от възрастта макулна дегенерация и катаракта. Витамин А в тях също помага за по-остро зрение и за запазване на остротата на погледа.

Броколите регулират кръвното налягане и са изключително полезни при хипертония. Благодарение на съдържанието на магнезий и калций, те са отлична естествена алтернатива за лечение на високото кръвно.

Ползи от броколи за жените

Ползи от броколите

Макар да са полезни за всички, жените носят специални здравословни ползи за женската половина от човечеството. Вярно е, че не всички дами харесват този особен зеленчук, но той върши чудеса с женското тяло.

На първо място броколите значително подпомагат отслабването и се използват в различни диети за постигане на желаното тяло. Доказано е, че те ускоряват метаболизма и подпомагат естествената загуба на тегло.

Витамин Е в броколите много ценен за здравето на кожата, косата, елиминира вредните токсични вещества и забавя процесите на стареене в тялото. Хранителните фибри в броколите подпомагат храносмилането и предпазва от запек, към който са предразположени много жени.

Фолиевата киселина често е считана за предимно женски витамин. Той е важен за плодовитостта и доказано увеличава шансовете за зачеване, а по време на бременност поддържа здравето както на плода, така и на майката.

Броколите притежават и холеретичен ефект, който е изключително важен по отношение на редуциране на целулита, от който страдат голяма част от жените. Намаляват се вредните мазнини в организма и се облекчава работата на черния дроб.

Ползи от броколите за децата

Макар децата рядко да проявяват желание да похват точно броколи, ефектът от броколите за подрастващия организъм е изключително важен. Витамините в броколите укрепват детската имунна система, не предизвикват раздразнения и алергии, предпазват от различни възпалителни процеси.

В последните години се наблюдава сериозен ръст на детското затлъстяване, а именно броколите помагат срещу натрупването на излишни килограми. Могат да се комбинират с други зеленчуци, ако детето не харесва вкуса им.

Вреди от броколите

Броколите съдържат естествени вещества, наречени гойтрогени, които могат да повлияят на работата на щитовидната жлеза. Хора с проблеми на щитовидната жлеза трябва да избягват консумацията на броколи. Все пак е най-добре да се направи консултация с лекар преди да се изключат напълно от менюто.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *