Site Overlay

Диета с нисък гликемичен индекс

В последно време голяма популярност набират диетите с нисък гликемичен индекс на храните. Такава диета представлява хранителен режим, при който се ограничават храните, които повишават рязко нивата на кръвна захар.

Следи се гликемичният индекс на всеки хранителен продукт. Това е индикатор, който мери как ще се повиши нивото на захарта в кръвта. Правилото гласи, че въглехидратите в храната се преработват до глюкоза и водят до временно повишаване на захарта. Специалистите наричат този процес гликемичен отговор. Той зависи от редица причини като приетите въглехидрати, начинът на преработка на храната, количеството приета храна и други.

Всеки хранителен продукт попада в скалата на гликемичния индекс, разделена от 0 до 100, където 100 е чистата глюкоза. За храни с висок гликемичен индекс се смятат тези, при които той е над 70. Умереният гликемичен индекс е от 56 до 69 и ниският е под 55.

Смята се, че храните с нисък гликемичен индекс регулират апетита, имат благоприятен ефект върху поддържането на здравословно тегло, тъй като тези храни се преработват по-бавно, запазва се по-дълго състоянието на ситост и опасността от прием на излишни калории намалява.

Този тип диета стимулира приема на богати на въглехидрати храни, които са по-здравословни, не са рафинирани и съдържат много фибри. Сред тях са пресните продукти като зеленчуците, плодовете и пресните меса.

Храните, които е добре да се избират, са плодовете с нисък гликемичен индекс, също така и пълнозърнести продукти, бобови култури, крехки меса и здравословни мазнини.

Диетата с нисък гликемичен индекс почива на виждането, че храните с висок гликемичен индекс водят до бързо повишаване на кръвната захар и стимулират отделянето на големи количества инсулин, което води до натрупване на подкожна мазнина.

Поради тази причина все още се смята, че гликемичният индекс има важно място в намаляването на телесната маса при хора с наднормено тегло, независимо че съществуват различия спрямо индивидуалния отговор на хората към храни с еднакъв гликемичен индекс.

Независимо от индивидуалните различия, храните с нисък гликемичен индекс помагат за съхраняване на сърдечното здраве, защото се подобряват нивата на триглицеридите и добрия холестерол в кръвта.

Трябва да се има предвид и това, че храните с нисък гликемичен индекс са предимно натурални храни, съдържащи фибри, полезни хранителни вещества и спомагащи да се създаде един здравословен хранителен режим. Тези диети са особено полезни за хора в преддиабетно състояние, както и за страдащите от диабет.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *