Site Overlay

Защо кръвната ми захар спада след хранене?

Някога чувствали ли сте се замаяни, треперещи и още по-гладни дори след обяда? Това може да бъде реактивна хипогликемия. Ето какво трябва да знаете за това и как да го избегнете.

Хипогликемия е терминът, използван за описване на това, което се случва, когато кръвната ни захар спадне. Може да причини слабост, глад, изпотяване, сърцебиене, тремор или треперене, припадък, световъртеж, гадене, главоболие и нарушено зрение. Може да стане толкова тежко, че да причини психични симптоми като объркване.

Докато хипогликемията най-често засяга диабетици след голяма доза инсулин, недиабетиците също могат понякога да изпитват тези симптоми, особено когато тялото отделя голямо количество инсулин.

Така че, ако някога сте се чувствали треперещи, изпотени и слаби след хранене при липса на диабет, това може да е реактивна хипогликемия – когато кръвната захар спадне в резултат на твърде много инсулин.

Защо това може да се случи?

Когато сте на работа, това може да е особено неприятно, особено когато трябва да се съсредоточите върху важна задача.

Колкото и да е неприятно, в повечето случаи спадът на кръвната захар след хранене не е животозастрашаващ. Той е резултат от прекомерното производство на инсулин след консумация на тежка храна, натоварена с въглехидрати. Допълнителният инсулин премахва твърде много глюкоза от кръвта, което води до симптомите, споменати по-горе.

Други по-сериозни причини за спад на кръвната захар след хранене включват тумори на панкреаса, злоуопотреба с алкохол, операции като стомашен байпас или лечение на язва или инсулинова резистентност (метаболитно заболяване, което често включва състояния като затлъстяване и високо кръвно налягане).

Какво можете да направите, за да предотвратите тези захарни сривове след хранене?

Най-доброто решение за борба с хипогликемията след хранене е да се гарантира, че панкреасът произвежда достатъчно количество инсулин и нивото на кръвната захар никога не спада твърде много или твърде бързо.

Това може да се избегне, като се ядат храни, които не стимулират прекомерно отделянето на инсулин. Те включват нерафинирани въглехидрати като бяла паста, бял хляб, тестени закуски, бисквити, сладкиши, бял ориз и плодове с много високо съдържание на захар като грозде.

Алкохолът и захарните газирани напитки също могат да доведат до скок на инсулина.

Ако сте предразположени към хипогликемия и нямате някакви основни заболявания или ако сте преддиабет, д-р Ингрид ван Херден, регистриран диетолог, препоръчва следното:

– Никога не пропускайте закуската. Диета като периодично гладуване може да не е идеална за вас, ако сте склонни към ниски нива на кръвната захар.

– Не пропускайте храненията и никога не оставяйте кръвната захар да падне твърде ниско.

– Яжте малки, чести, балансирани порции, базирани на следните принципи: те трябва да включват пълнозърнести храни, здравословен източник на мазнини, постни протеини и фибри.

– Похапвайте здравословно на работното си място, за да избегнете това, особено късно следобед, когато шофирате у дома. Пълнозърнести крекери, сушени плодове, бадеми или ябълкови филийки с фъстъчено масло са идеални.

– Ограничете нивата на алкохол, тъй като излишъкът на алкохол може също да доведе до скок на нивата на кръвната захар и след това да спадне.

– Спете достатъчно. Когато липсва сън, нивата на кортизол (хормон на стреса) се повишават, което също може да доведе до срив на нивата на кръвната захар.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *