Site Overlay

Защо пресните картофки са по-полезни от старите

Картофите са култура, любима на българите. Те присъстват в емблематичните български рецепти. Например класическа мусака. Ако гръцката мусака основен продукт е патладжанът, то картофите са класика в нашенската версия на това балканско ястие.

Ами пържените картофи със сирене? Отново любима храна по нашите земи. Същото се отнася до картофената салата, джолан с картофи, картофи със зеле, пататник със сирене, картофи с ориз. На някои места в България даже се прави лютеница с картофи. Въобще тази храна е навсякъде и определено ни е любима. Затова и отглеждането на картофи е толкова разпространено у нас.

Историята на отрасла започва с първите европейски сведения за него през 1537 г., от испанския конквистадор Кастелянос. Още тогава тези зеленчуци са считани за нездравословна храна. Въпреки това, днес съществуват на 1000 сорта картофи. У нас, от растителните храни те са на второ място, след хляба.

Доста объркващ е въпроса за това как влияят картофите на физическото ни състояние. Половината лекари-диетолози казват “Яжте картофи.”, а друга: “Не яжте картофи.”

В състава си картофите включват вода, нишесте, 0, 9% захари, целулоза, мазнини и белтъчини, значително количество аминокиселини, минерални соли, като обикновено са богати на витамин С – едва 200-300 г от зеленчука покриват дневната нужда от този витамин.

Трябва обаче да се знае, че с времето, нивата на витамини в тях се понижава. От това следва, че пресните картофи са по-полезни от старите.

Защо да ядем пресни картофи?

В пресните, пролетни картофи, се съдържа значително по-високо количество витамин С, а от другите витамини по-значимо са представени витамините В1, РР, К и др.

За сметка на тях, целулозата е едва 0.5%. Освен това, в младите и пресни картофи токсичните химикали са по-малко, тъй като те просто не се обработват с такива.

Относно въпроса за здравословните и калорични храни, трябва да се отбележи, че картофът сам по себе си е нискокалоричен. Той има едва 80 калории. Това автоматично го прави храна, подходяща за хора с наднормено тегло и такива, искащи да свалят излишните килца.

Картофите имат и изразен диуретичен ефект. Най-добри е да се варят добре измити и необелени. По този начин съдържащият се витамин С се съхранява максимално, за сметка на калия, който се губи. Когато се варят на пара пък става обратното – калият се запазва, но витамин С бива сведен до минимум.

Когато се съхраняват дълго време, при температура над 10 градуса, витамините в картофите снижават стойностите си. Този процес е неизбежен. Поради това е най-добре картофите да се консумират пресни.

Дори да нямате в наличност пресни картофи, консумацията на стари такива също е полезна. Всичките им лоши качества се премахват, когато минат през термична обработка.

Ястие с пресни картофи

Друго предимство на пресните картофи е, че могат да се похапват с кожата, тъй като е тя много деликатна и приятна на вкус, когато те са сготвени. За разлика от старите картофи, при които кожата може и да не е особено вкусна.

Нека да си припомним и ползите от похапването на картоф и с кожа.

Картофената кожа е чудесен източник на калий. Похапването на пресни картофи с кожа засилва метаболизма ви и помага за подпомагане на клетките в генерирането на полезна енергия. Картофените кожички също са източник на желязо, което спомага за поддържането на функцията на червените кръвни клетки.

Картофената обвивка е добър източник на витамин В3, който помага на клетките да разграждат хранителните вещества до използваемо гориво. В допълнение, витамин В3 помага на клетките да се възстановят от физиологичен стрес. Кожата на един картоф ви дава добро количество фибри. Фибрите са полезни за поддържане на метаболизма в контрол, освен че намаляват риска от рак на дебелото черво, сърдечни заболявания и диабет тип 2.

Похапването на пресни картофи с кожа е полезно в борба с алергията и повишаване на имунитета. Картофените обелки са естествен източник на флавоноиди, вид фитонутриент, който показва противовъзпалителни и антиоксидантни ефекти, които предпазват тялото ви от инфекция и болести.

Яденето на пресни картофи с кожа спомага за управляване на кръвното налягане. Картофените кори също помагат на сърцето ви да функционира правилно. Ако ядете кожата на органичен картоф, това ще ви помогне да управлявате кръвното си налягане по естествен начин чрез минералите му – калий, магнезий и калций.

Картофените обелки са полезни и за костите ви. Картофените кори имат определени минерали, които са от съществено значение за поддържането на костната ви структура и здравина. Тези хранителни вещества включват желязо, калий, магнезий, фосфор, калций, мед и цинк. Около 50-60% от магнезия в тялото ви се намира в костите. Консумирането на необелени пресни картофи може да помогне за поддържане на костната плътност и също така може да намали риска от остеопороза при жени след менопауза, според експерти от Националните здравни институти.

Готвене на пресни картофи

Пресните картофи са по-полезни

Вече споменахме много причини, поради които пресните картофи са по-полезни от старите. Сега е време да разгледаме още едно тяхно предимство, което обаче касае готвенето на картофи. Истината е, че пресните картофи са за предпочитане, тъй като се приготвят много по-бързо.

Както вече споменахме, тяхната обелка съдържа много полезни вещества, деликатна е и не е нужно да се бели. Можете единствено да измиете добре картофите и да ги изчеткате добре с четка под течаща вода, за да сте сигурни, че мръсотията ще падне. След това може да ги бланширате леко, но това дори не е задължително. Когато сте готови, може да преминете към приготвянето на любимо ваше блюдо. Само имайте предвид, че пресните картофи стават готови по-бързо от старите. Внимавайте да не ги прегорите или разварите. Иначе с пресни картофи можете да приготвите различни картофени ястия. Сред тях са:

– картофи в еър фрайър;

– пържени картофи със сирене;

– задушени картофи с масло;

– бърза картофена салата;

– класически печени картофи на фурна;

– картофена баница;

– пълнени картофи с кайма;

– вкусна фритата;

– картофено пюре и др.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *