Site Overlay

Защо пърженото е вредно | Gotvach.bg

Повечето хора знаят за лошото въздействие на пържените храни, благодарение на многото здравни статии и проучвания. Процесът на пържене е известен като изключително нездравословен и токсичнен.

Но въпросът е, защо пържената храна е вредна за нас? Какво се случва с храните по време на процеса на пържене, което ги прави по-нездравословни, отколкото други които са варени, сотирани, печени и т.н.?

При процеса на пържене се използва мазнина, която се загрява до 200 и повече градуса. Под въздействието на високата температура се променя структурата на продукта, но по-опасното е, че се променя и структурата на самата мазнина. В резултат на това се отделят свободни радикали, които влияят много негативно на клетките в тялото, а често дори ги разболяват. Възможно е да се наблюдават и генни мутации, което е сериозен рисков фактор за развитие на рак.

Пържените храни увеличават съдържанието на мазнини

В проучване целящо да определи, процеса на готвене който доближава максималната сума на съдържанието на мазнини в храната, подсъдимите процеси са печене, сотиране и дълбоко пържене. Не е изненадващо, че процесът на печене произвежда малко количество мазнини, докато процесът на пържене се приближава до максимумът. Положението става по-лошо, когато се запържват храни с тесто около тях, тъй като тази храна е склонна да поема повече масло или мазнини за готвене.

Повечето ресторанти са склонни да пържат храните в масло, маргарин или хидрогенирани растителни масла, които съдържат транс-мазнини. Пърженето на храни в масло води до увеличаване съдържанието на наситени мазнини в храната. Картофи обикновено се пържат в хидрогенирани растителни масла и така те са завързват с транс-мазнини, които могат да доведат до няколко здравни проблема, включително предраковите състояния.

Храните, които се пържат в растителни мазнини, като царевица, шафран, соя или рапица, също са неподходящи, тъй като тези масла са податливи на топлина.

Имайте предвид, че има и други фактори, които играят роля върху хранителните качества на пържените ястия. Много е важно дали се използва нова или употребявана мазнина, дали пържите в тиган или фритюрник. Количеството използвана сол в пържените ястия също трябва да се вземе предвид – колкото по-солено е едно ястие, толкова по-вредно е то.

Полиненаситените мастни вериги, съдържащи се в тези масла, са склонни да гранясат, когато са изложени на висока температура и може да доведат до отделянето на свободни радикали в организма, което води до възпаление и други нездравословни реакции. Пържената храна е лоша за вас, ако вие искате да намалите теглото си. Процесът на пържене добавя допълнителни калории в храната.

Пържените храни може да образуват токсични съединения

Установено е, че няколко пържени храни съдържат следи от токсичен химикал, наречен акриламид, което може да предизвика образуването на рак в тялото. Високото ниво на този химикал се намира в дълбоко пържените храни като пържени картофи, преработените меса и дори и при печеното кафе на прах, при температура по-висока от 120 градуса по Целзий.

Липса на витамини в пържените храни

Макар че са богати на много мазнини, пържените храни са изключително бедни на витамини и на практика може да се каже, че са лишени от тях. По време на термичната обработка се разрушават основните антиоксиданти – витамини А и С. Важно е да се отбележи, че при печене се наблюдава същият ефект, но не толкова интензивно както при пърженето.

Пържени картофи

Пържените храни вредят на сърцето

Пържената храна причинява запушване на артериите и значително затруднява работата на сърдечно-съдовата система. Прекалено честата консумация на пържени храни причинява повишаване нивото на холестерола и липидите в кръвта, което несъмнено може да доведе до сърдечно-съдов проблем.

Има ли здравословен начин да изпържим храни?

Установено е, че храните пържени в масло от кокосови орехи са много по-малко вредни от тези пържени с хидрогенирани растителни масла. Кокосово масло остава стабилно дори и при високи температури.

Пърженето на храни в зехтин е относително здравословен избор. Маслиновото масло не съдържа наситени мазнини и е източник на полезни мастни киселини, като Омега-3 и Омега-6 мастни киселини, намерени в мононенаситените и полиненаситените мазнини.

Има ли решение?

Както става ясно, честата консумация на пържени храни е истински бич за здравето на организма. Най-доброто, което можем да направим за здравето си е да ограничим напълно консумацията на пържени и мазни храни. Най-добрите начини за приготвяне на храната са задушаване, варене и печене.

Консумацията на пържени храни до голяма степен се определя като навик, затова промяната в начина на приготвяне на храната първоначално ще е по-трудна, но само след няколко седмици успешно ще успеете да адаптирате менюто си към новия начин на хранене.

Разбира се, не е фатално понякога да се хапне нещо пържено, но когато става въпрос за всекидневна консумация на подобни храни, вредите за организма са прекалено големи.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *