Site Overlay

Как да стана вегетарианец? | Gotvach.bg

В зората на Ренесанса един от гениите на нашата цивилизация – Леонардо да Винчи казва, че ще дойде време когато хората ще гледат на убийството на животни като на убийството на хора, а много преди него Питагор твърди, че докато хората колят животни, ще се избиват и помежду си.

Идеята за ненасилие над всяко живо същество води до най-висша етика, която стои в основата на еволюционните процеси.

Това е една от основните тези на мощно движение с вековни традиции и милиони последователи. Нарича се вегетарианство. Казано съвсем просто – отказ от хранене с месо. А това значи отказ от убийството и експлоатирането на животни за хранителни цели от човека.

Вегетарианството днес е повече философия за някои, за други е начин на живот. Все по-нарастващата група от хора, които се отказват от месото в менюто си, са мотивирани от различни съображения – етични, религиозни, екологични или от стремеж за здравословен живот. Всички те допринасят да се популяризира хранене без месни продукти и помагат на идеята за отказ от използването на месо за храна от човека.

Вегетарианството е личен избор за всеки индивид и трябва да бъде изява на неговата свободна воля, стига дневното меню без месо да е грамотно планирано, за да не води до хранителни дефицити. За целта е необходимо детайлно запознаване със същността на този хранителен режим и начините за неговото безпроблемно прилагане.

Същност на вегетарианството

Вегетарианството представлява вид хранителна диета, при която хранителният режим е изграден от храни от растителен произход. Храненето може да включва млечни продукти и яйца, а може и да изключва някои от тях.

Според проучванията разбирането за вегетарианство в различни региони на света се различава. Механичното изключване на месо от чинията не означава непременно вегетарианска диета. Тя изисква освен това внимателен подбор на храните, които ще осигурят всички хранителни нужди на тялото.

Вегетарианската диета е базирана основно на растителни храни – плодове, зеленчуци, зърнени храни, ядки и семена. Изключват се месото, птиците, рибата. Съдържанието на общи мазнини и холестерол е по-малко, а целулозата е в по-големи количества.

В зависимост от видовете храни, които са избрани за консумация се различават видовете вегетарианство.

Пълно вегетарианство – хранителната диета е силно ограничена, не допуска консумация на храни от животински произход. Не се консумират също птици, риба, мляко, яйца и сирене, както и сходни млечни продукти. Известна е и с името веганство, като веганите се делят даже като напълно отделна група от вегетарианците.

Лактовегетарианство – хранителен модел, при който към растителната храна се добавят мляко и млечни продукти – сирене, кашкавал, извара. Изключват се яйца, меса и риба.

Лакто-ово вегетарианство – при него се консумират мляко, сирене, яйца и растителни храни.

Пескетарианство – поддръжниците на този хранителен режим консумират морска храна, но не и други видове месо. Много хора избират да се хранят по този начин, защото морската храна е източник на протеини, мазнини и минерали. На този начин на хранене почива известната Средиземноморска диета, която се смята да най-здравословния масов начин на хранене в световен мащаб.

При правилно планирана вегетарианска диета се постига здравословно, адекватно и положително въздействие при профилактиката и дори лечението на някои заболявания. Такова диети са подходящи за всякакви възрасти и състояния, включително за подрастващи, бременни, кърмещи майки.

Страховете, свързани с вегетарианството

Основните страхове са свързани с вредите за здравето. Смята се, че такъв тип хранене не е в състояние да осигури на организма нужните белтъчини.

Растителните храни като ядките, зърнените храни, кореноплодните, зеленчуците и варивата съдържат достатъчни количества белтък. Особено тези от варива като лещата, боба и соята. Рискът от дефицит на белтък е силно преувеличен, ако се консумират достатъчно варива.

Съществуват и страхове от здравно естество. Битува схващане, че вегетарианците боледуват повече от остеопороза.

Това виждане идва от разбирането, че мазнините в млечните храни могат да повишават холестерола и затова млякото, особено пълномасленото, се ограничава, като се търсят алтернативни източници на калций.

Соевите храни, които са част от вегетарианската диета, съдържат фитоестрогени, подпомагащи изграждането на костите. Когато консумацията им се съчетае със слънчеви бани, се синтезира витамин D в кожата. Така вегетарианците могат да предотвратят риска от остеопороза.

Някои хора виждат във вегетарианството начин за отслабване. Това е възможно, но не винаги се получава като резултат.

Вегетарианската диета твърде много прилича на смесените диети. Храните съдържат белтъци, мазнини и въглехидрати, осигуряващи нужната енергия. Ако количеството приета енергия е повече от изразходваната, отслабването няма да се получи.

Предимство все пак са по-малкото мазнини, което означава и по-малко калории, като организмът пак е заситен. Балансът между приетото и изразходваното количество енергия върши своята работа.

Страхът от анемия, която дебне всеки вегетарианец е неоснователна. В храните от растителен произход също се съдържа желязо, особено зеленолистните, които са свързани с процеса на синтез на хемоглобина.

Истина е, че желязото, което тялото си набавя от месната храна, се приема по-пълноценно, отколкото от растителните, но зеленчуците съдържат високи количества витамин С, а той подпомага усвояването на желязото от другите растителни храни. Рискът от анемия силно ще се ограничи, ако диетата на вегетарианеца е добре премислена.

Принципи на вегетарианското хранене

Вегетарианската диета се основава на същите принципи, на които и здравословното хранене. Те включват изискванията за умереност, максималното разнообразие, пълноценните естествени храни и баланс в приетите калории. Консумацията на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и варива на всяко хранене е желателна.

За да получава организма нужното количество мазнини се препоръчват растителни мазнини, плодове с ядки и семена. Соевото, оризовото, бадемовото мляко намират своето място в дневното хранене. Алкохолът трябва да се ограничи до минимум.

Вегетарианците приемат повече влакнини, магнезий, витамини С и Е, каротеноиди и фитохимикали. Поддържащите такава диета трябва да следят приема на калории.

Това, което е най-значително като достижение на вегетарианското хранене е избягването на преработката на месото, което се съпровожда от процеси на гниене и отделяне на голямо количество токсини, които тровят тялото.

Как да стана вегетарианец?

Когато човек се е запознал с всичко около вегетарианската диета и вече е взел своето решение да се присъедини към голямото семейство на вегетарианците, трябва да си даде сметка, че това не е нещо, което става за един ден. Тялото, а също и умът, се нуждаят от време, за да свикнат с новите реалности. Преминаването от режим на хранене с месо към вегетарианство обхваща месеци и зависи най-вече от личната нагласа и от знаците, които дава тялото.

вегетарианка

Етапи на извеждане на месото от менюто

Извеждането на животинската храна от менюто е нужно да става бавно, стъпка по стъпка. Човек, който яде месо всеки ден трябва да започне с изключването му от менюто първоначално 2 дни от седмицата. После постепенно безмесните дни трябва да станат 3, 4, 5.

Най-доброто време за вегетарианска храна е вечер, когато няма да бъде налице голямо количество храна на смилане преди лягане.

За няколко месеца преминаването към напълно вегетарианско хранене е напълно възможно.

Освобождаването от различните видове место също трябва да става на етапи. Най-добре да се започне с червените меса, после свинското, пилешкото и другите бели меса, яйцата и рибата се отказват накрая.

Колко време ще отнеме отказването на всеки вид месо е лично решение, а отказването от млечни продукти може да става за всеки продукт в един от етапите.

Заместване на всеки изведен продукт

Всеки, тръгнал по пътя на вегетарианството трябва да помни необходимостта от заместване на храните. Всяка храна, която се изключи, трябва да бъде заменена с друга, защото в противен случай настъпва гладуване.

Месото е с голямо количество калории, затова са нужни повече и нови бобови, зърнени култури, зеленчуци и плодове, отколкото преди да консумирани.

Нужно е да се яде повече като количество, тъй като порция месо не е като порция ориз примерно. Киноата, сладките картофи и други зеленчуци трябва бързо да бъдат въведени в менюто, както и всякакви засищащи храни.

Твърде чистият режим на хранене не означава да се яде по-малко. Трябва да се яде редовно и повече, отколкото при месната храна. За да се получи и на практика този съвет е необходими да се научат и изпробват много нови вегетариански рецепти.

Другото важно условие е ограничаването на захарта. За да не страда тялото, може да се заменят рафинираните храни с естествени въглехидрати под формата на сладки плодове.

Едно често пренебрегвано условие е необходимостта да се пие повече вода. Това трябва да се вземе предвид, защото тялото усилено ще започне да се чисти от токсините и водата е това, което ще ги отведе извън тялото по-бързо.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *