Site Overlay

Калций | Gotvach.bg

Калцият е един от най-изобилстващите минерали в човешкото тяло. Той съставлява около 1.5% от общото телесно тегло. Костите и зъбите на човек съдържат 99% от общото количество калций в организма. Човешкото тяло не може да произвежда калций, така че за да се запази нормалното количеството калций в тялото, трябва да се набавя чрез храната. Всеки човек губи калций всеки ден чрез урината, потта, кожата, косата и ноктите. Редица експерти по храненето препоръчват възрастните да приемат чрез храната между 1000 и 1300 мг всеки ден.

Функции на калций

Калцият е известен най-вече със своята роля в поддържането на здравината и плътността на костите. В процес, известен като костна минерализация, калцият и фосфорът се съединяват под формата на калциев фосфат.

Калциевият фосфат е основен компонент на минералния комплекс, наречен хидроксиапатит, който дава структурата и състава на костите. Калцият също играе роля в много физиологични дейности, които не са свързани с костите, включително и съсирване на кръвта, проводни нерви, мускулна контракция, регулиране на ензимната активност и клетъчната мембранна функция.

Предаването на нервните импулси в тялото се извършва благодарение на електрическата активност в тялото, която води до отваряне и затваряне на входовете на клетъчните мембрани. Когато тези своеобразни врати се отворят, те дават възможност на някои йони /като калий и натрий/ да преминат през клетките. Това движение на йони предизвиква електрически импулси, изпращащи нервни сигнали. Калцият спомага за контрола върху отварянето и затварянето на онези врати, които позволяват навлизането на калия. Без наличието на достатъчно калций, тези калиеви канали не могат да се затварят и отварят правилно, което води до нарушения в нервната сигнализация.

Калцият е един от факторите на кръвосъсирването. Съсирването на кръвта е процес, по време на който тя произвежда средство за предотвратяване на опасно и прекомерно кървене. Когато някой кръвоносен съд е увреден тромбоцитите се събират на това място, за да спрат кървенето. Слепването на тромбоците се осъществява от фактори на кръвосъсирването, които им помагат да се държат слепени заедно. Както стана ясно, калцият е именно от тези важни фактори.

Дефицит на калций

Недостатъчният прием на калций, лошото му усвояване или загубите му чрез урината и изпражненията могат да доведат до дефицит на калций. При децата калциевият дефицит може да доведе до неправилна костната минерализация, която води до рахит – състояние, характеризиращо се с костни деформации и забавяне на растежа. При възрастните калциевият дефицит може да доведе до остеомалация или омекване на костите. В случай, че приема на калций с храната е твърде нисък за поддържане на нормалните кръвни нива, тялото ще разчита на складиране на калция в костите, за да се поддържат нормални кръвни концентрации, което след години може да доведе до остеопороза.

Ниските нива на калций в кръвта (особено една определена форма на калций, наречена свободен йонизиран калций ), може да доведат до състояние, наречено тетани. Симптомите на тетани включват мускулни болки и спазми, както и изтръпване на ръцете и краката.

Липсата на стомашна киселина нарушава абсорбцията на калций и може да доведе до калциев дефицит. Адекватният прием на витамин Д е необходим за усвояването и използването на калция. В резултат на недостатъчност на витамин Д или нарушено преобразуване на неактивната към активна форма на витамин Д, което се извършва в черния дроб и бъбреците, също може да доведе до калциев дефицит.

Предозиране с калций

Прекомерният прием на калций (повече от 3000 мг на ден) може да доведе до повишени кръвни нива на калций, състояние, известно като хиперкалцемия. Ако и кръвните нива на фосфора са ниски в същото време, хиперкалцемията може да доведе до калцификация на меките тъкани. Предозирането с калций може да доведе до аритмия.

Абсорбиране на калций

Следните лекарства и вещества въздействат на абсорбцията, оползотворяването и физиологичното отделяне на калций: кортикостероиди, алуминиево-съдържащи антиациди, тироидни хормони, антиконвулсантни лекарства, някои антибиотици, хормонална заместителна терапия, витамин Д, високо потребление на калий, висок прием на натрий, кофеин или белтък, някои видове хранителни фибри, фитикова киселина, съдържаща се в зърнени култури, ядки и бобови растения, оксалова киселина, съдържаща се в спанак, цвекло, целина, фъстъци, чай и какао.

Ползи от калций

Калцият може да играе роля при предотвратяването и/или лечението на следните заболявания: катаракта, рак на дебелото черво, високо кръвно налягане, възпалително заболяване на червата, камъни в бъбреците, остеопороза, синдром на поликистоза на яйчниците, индуцирана хипертония при бременност и др.

Храни с калций

Нормалният сърдечен ритъм се осигурява от серия мускулни контракции, които трябва да се появяват в правилна последователност. Тези мускулни контракции са контролирани от елекрически импулси /задействани от своя страна от електролити с положителен или отрицателен заряд/. Калцият носи положителен заряд. Той е един от основните и най-важни електролити в тялото. Положителният заряд на калция помага за сигнализация на мускулите за свиване и отпускане, така че сърцето да бие нормално.

Източници на калций

Отличен източник на калций са: спанак, зелена ряпа, зелен хрян. Много добър източник на калций са: нискокачествена меласа, кисело мляко, зеле, сирене моцарела, краве мляко и козе мляко, мащерка, копър, канела, листа от мента. Добър източник на калций са: маруля, целина, броколи, сусам, летни тикви, зелен фасул, чесън, брюкселско зеле, портокали, аспержи, гъби, риган, розмарин, магданоз. Количеството на калций в храната остава непроменено при готвене или дългосрочно съхранение.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *