Site Overlay

Комбинации от витамини и минерали, които задължително се пият заедно

Витамините и минералите са считани за основни хранителни вещества и всеки човек знае нуждата от тях за организма. Набавянето им става най-вече чрез храната, но в много случаи се налага допълнителен прием. Важно е да се знае кои витамини и минерали създават добра комбинация помежду си, за да бъдат комплексите, които се правят от тях, максимално ефективни.

За да се направи този подбор, са необходими някои базови знания за свойствата на витамините и минералите. Те могат да се разделят основно на следните групи – мастноразтворими- и водноразтворими витамини.

Мастноразтворимите витамини се натрупват в организма и по-късно той черпи от тези запаси. По тази причина витамини от тази група се приемат непрекъснато или регулярно през периоди на почивка. Такива витамини са А, D, Е, К. Намират се в храните, богати на мазнини – меса, съдържащи мазнини, мляко, риба, ядки, семена, растителни масла, авокадо.

Водноразтворими са витамин С, витамините от група В. набавят се от пълнозърнестите продукти, месото, млечните храни, в плодове и зеленчуци. Лесно се усвояват от тялото и бързо се пренасят до органите и тъканите. Не се задържат обаче дълго в организма, който ги изхвърля с урината.

Деленето на синергисти и антагонисти при витамините или казано с други думи – такива, които се подпомагат, и такива, които си пречат на усвояването, като се неутрализират, е основно и е добре да се знае.

Запомнете тези комбинации от витамини и минерали, които задължително се пият заедно.

Витамин С + витамин E

Това е водноразтворим витамин, който не може да се синтезира от тялото, затова се набавя с храни или като хранителна добавка. Грейпфрут, лимон, портокал, ягоди и малини са храни, които могат да осигурят този витамин. Той обаче забавя усвояването на витамин В12, с който се явяват антагонисти и не се комбинират. Като оксидант той е синергист с витамин Е.

Витамин В1 + калций + магнезий

Тиаминът, калцият и магнезият са синергисти, защото минералите намаляват разтворимостта на В1 във водната среда, създадена в тялото, и това подпомага усвояването му.

Витамин В2 + Витамин В6

Рибофлавинът трябва да влиза в комбинация с витамин В6. Медните йони, цинкът и ферумът забавят усвояването на витамин В2.

Витамин В6 + витамин В2 + магнезий

Този витамин е синергист с микроелемента магнезий, както и с витамин В2. Той участва в производството на хемоглобин и връзката между невроните и затова има важно място в организма.

Витамин В12 – Витамин C

Жизнено важен е витамин В12 и се отделя в тънките черва, но в малки количества. Набавя с червеното месо, черния дроб или морските дарове. Негов антагонист е витамин С, който пречи на абсорбирането му.

Комбинации от витамини и минерали, които задължително се пият заедно

Витамин D + Магнезий + Витамин К + Цинк + Бор

Слънчевият витамин получаваме от лъчите на слънцето, както и от мазни риби, сирене и извара. Той гарантира, че калцият ще се усвои добре от тялото. При липса на витамин D калцият е в дефицит и настъпва остеопороза.

Витамин А + желязо

Нужен е на имунитета, зрението, кожата. Ако е в достатъчно количество подпомага усвояването на желязото, така че неговите синергисти са добавките с желязо. Иначе го има в морковите, тиквите, спанака, кайсиите и изварата.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *