Site Overlay

Коя вегетарианска диета е най-здравословна?

По редица причини милиони хора по целия свят решават да се откажат от месото и да минат да вегетариански хранителен режим. Но ново проучване от Гърция показва, че не всички вегетариански диети са здравословни – особено за хора, които вече страдат от затлъстяване.

Качеството на вегетарианските диети варира“, казва в заключение екипът, ръководен от Матина Кувари от университета Харокопио в Атина.

С доклад на виртуалната среща на Европейското кардиологично общество (ESC), нейният екип оценява хранителните режими на 146 произволно избрани хора в Атина, страдащи от затлъстяване, с нормално кръвно налягане, холестерол и кръвна захар и без сърдечни заболявания.

Диетите им са били оценени с помощта на въпросник съсредоточен върху типичните им хранителни навици за предходната година. В него се задават въпроси за 156 храни и напитки, които обикновено се консумират в Гърция.

В рамките на 10 години почти половината от участниците развиват високо кръвно налягане, висок холестерол в кръвта и висока кръвна захар – комбинация, която е особено рискована за сърцето.

Диетите, фокусирани върху по-здравословни храни на растителна основа, обаче са свързани с нормалното кръвно налягане, липидите в кръвта и кръвната захар. Тези по-здравословни вегетариански варианти включват пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, ядки, зехтин и чай/кафе, както и храни, приготвени с възможно най-малко химическа обработка.

От друга страна, нездравословните храни на растителна основа – продукти като сокове, подсладени напитки, рафинирани зърнени храни (например бял хляб и тестени изделия), картофи и всякакъв вид сладкиши – често водят до високо кръвно налягане, висок холестерол и кръвна захар, установява екипът.

“Този резултат се забелязва повече при жените”, обяснява Кувари в съобщение на новините на ESC. “Предишни изследвания показват, че жените са склонни да ядат повече храни на растителна основа и по-малко животински продукти, отколкото мъжете. Но нашето проучване показва, че това не е гарантирано по-здравословен режим, който от своя страна да води до по-добро здравословно състояние.”

Повечето диетични проучвания определят растителната диета просто като „вегетарианска“ или „с ниско съдържание на месо“, което означава, че всички растителни храни се считат за равни, отбелязват изследователите. Но “нашето проучване слага акцент върху разликата в хранителните стойности на различните растителните храни”, допълва Кувари.

Шарън Зараби е регистриран диетолог, който ръководи бариатричната програма в болница Ленокс Хил в Ню Йорк. Четейки новите открития, тя се съгласява, че пълното изключване на месо от хранителния режим няма как да се отрази положително на здравето.

“Преминаването към вегетарианска диета и избягването на месо оставя повече място за силно преработени въглехидрати, които повишават нивата на инсулин и затрудняват отслабването”, обяснява тя.

“Добре информираните вегетарианци, интересуващи се от правилното хранене и искащи да намалят инсулина (хормон за съхранение на мазнини), кръвното налягане, триглицеридите и холестерола, трябва да планират храненията си така че те да включват ядки, семена, риба и яйца, в зависимост дали диетата им позволява млечни продукти или морска храна”, казва Зараби. По този начин те могат да „управляват приема на протеини и да избягват добавянето на излишни въглехидрати“, обяснява тя.

Независимо от режима на вашата диета, ключът е да го направите “лесен за поддържане и приятен”, добавя тя.

Тъй като заключенията са представени на медицинска среща, те трябва да се считат за предварителни, докато не бъдат публикувани в рецензирано списание.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *