Site Overlay

Къде се съдържат бавни въглехидрати

Дневното ни меню обикновено включва плодове, зеленчуци, зърнени храни, млечни продукти и сред тях има много богати на бързо усвоявани и бързоразграждащи се въглехидрати.

Хляб, картофи, бял ориз са храни, които консумираме ежедневно, без да се замисляме, че те съдържат захари с кратък засищащ ефект, които покачват бързо нивата на кръвна захар.

Заедно с тях съществуват и много други продукти, които са на другия полюс, те са с бавноразграждащи се захари. След консумацията им не се получават резки скокове в нивата на захарта и казваме, че те са с нисък гликемичен индекс. Диетологията ги препоръчва като алтернатива при хора с храносмилателни проблеми, диабетици и страдащи от наднормено тегло.

Набавянето на бавни въглехидрати е необходимост за страдащи от нарушения в храносмилателната система, както и от болните с диабет, но е препоръчително и за всички, които залагат на здравословното хранене като превенция срещу различни заболявания.

Набавянето на бавни въглехидрати чрез храната не е трудно, има ги в редица плодове, зеленчуци, пълнозърнести, както и в млечните продукти.

Сред плодовете с нисък гликемичен индекс може да се отличи черешата. Синята слива, особено в сушен вид, също е отличен източник на бавни захари. Гроздето, кивито и прасковата са много надежден източник на фибри, които подпомагат работата на храносмилателния тракт и създават чувството за ситост, което е нужно, за да се намали приемът на калории.

От зеленчуците бавни въглехидрати могат да се получат от граха, морковите, патладжаните, броколите, червените чушки, лука, марулята, червените картофи.

Зърнените храни също предлагат възможности за хранене с продукти с нисък гликемичен индекс. Кафявият ориз, овесът и ръжта са малко позабравени храни, които успешно могат да заменят белите зърнени храни.

Млечни храни с бавни въглехидрати е реална възможност, но те съдържат наситени мазнини и това неутрализира полезния им ефект. Като добра възможност се предлагат обезмаслените млека и млечни продукти без добавени изкуствено захари или подсладители. За ориентираните към растителна храна вариант са продукти като соево мляко.

Храната с бавни въглехидрати се приготвя бързо, вкусна е, засища добре, но неин недостатък е еднообразието, а широките граници в порциите могат да провокират неправилно хранене при неопитните в спазването на диети.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *