Site Overlay

Моркови

Морковът е растение с дебел, месест корен с наситен цвят, който расте под земята и тънки зелени листа, появяващи се над земята. Макар че обикновено се асоциират с оранжев цвят, в действителност, морковите растат в множество различни цветове, включително бяло, жълто, червено или пурпурно.

Морковите принадлежат към семейство Сенникоцветни, към което принадлежат още и пащърнак, копър и кимион. Познати са над 100 различни сорта моркови, които се различават по размер и цвят. Корените на морковите имат хрупкава текстура и сладък, с аромат на мента вкус, докато зелените му листа са със свеж вкус и леко горчиви.

История на моркови

Благородното потекло на морковите може да се проследи хиляди години назад, като първоначално култивирането им е започнало в Централна Азия и Близкия изток. Морковите по това време са изглеждали съвсем различно от познатите ни днес видове, а именно били са с наситен лилав цвят, вариращ от лавандула до наситен патладжан. Това оцветяване е в следствие на пигментите на хранителните вещества антоцианини, които са се съдържали в тези моркови.

Жълто оцветени сортове моркови са се появили първо в Афганистан и след допълнителна обработка са се развили сортовете, които познаваме днес. И двата вида моркови са били разпространени в целия средиземноморски регион и са използвани от древните гърци и от римляните за медицински цели.

Морковите не са били популярен зеленчук в Европа до Ренесанса. В последствие те са разпространени и в северноамериканските колонии. Благодарение на своята повишена популярност в началото 1800 г., морковите са станали първите зеленчуци, които са консервирани. Днес, САЩ, Франция, Англия, Полша, Китай и Япония са сред най-големите производители на моркови.

Състав на моркови

В морковите се съдържа голямо количество летицин и пектин.

Морковите са отличен източник на провитамин А. Те са много добър източник на витамин С, витамин К и диетични фибри. 1 чаша или 122 гр. моркови съдържат 52, 46 калории, 1.26 гр. протеини и 0.23 гр. мазнини.

Морковите са богати и на витамините В1, В2, РР. В тях има много ензими, терпени, етерични масла и минерални вещества – натрий, магнезий, фосфор, калий, йод, желязо. В морковите има мед и манган.

Съхранение на моркови

Избор и съхранение на моркови

При избора на моркови трябва да се има в предвид, че корените им трябва да бъдат твърди, гладки, сравнително чисти и с ярки цветове. Колкото по-наситен оранжев цвят има морковът, толкова по-голямо е и съдържанието в него на бета каротин. Необходимо е да се избягват моркови, които са прекалено напукани или меки. Ако морковите се предлагат без зелените им върхове, цветът в края на ствола е показателен за възрастта им и трябва да се избягват тези с неясен цвят. Тъй като захарите са концентрирани в ядрото на морковите, като цяло тези с голям диаметър, ще имат по-голяма сърцевина и да бъдат по – сладки.

За запазване свежестта на морковите е необходимо да се намали количеството влага, което те губят. Поради това, е необходимо те да се съхраняват в най-студената част на хладилника в найлонова торбичка или увити в хартиена кърпа, което ще намали кондензацията. По този начин морковите ще останат свежи за около две седмици. Те също трябва да се съхраняват далеч от ябълки, круши, картофи и други плодове и зеленчуци, които произвеждат етиленов газ, тъй като той ще ги направи горчиви на вкус.

Кулинарна употреба на моркови

Морковите са много полезен и вкусен зеленчук, който намира широко приложение в кулинарията. Те могат да се консумира и сурови, но преди това трябва да се измият и обелят. Морковите влизат в състава на много салати – най-известната от които е салата зеле и моркови. Моркови се слагат на много зеленчукови и месни ястия, а вкусът им е неотразим.

Морковите се използват и в редица прясно изцедени сокове – както зеленчукови, така и плодови. В традиционно приготвяните зимни туршии морковите заемат почетно място.

Торта с моркови

Най-подходящо е морковите да се варят и задушават, тъй като тези два кулинарни способа гарантират максималното извличане на каротина. Сокът от моркови може да се комбинира с други зеленчукови и дори плодови сокове, които само ще подсилят и допълнят неговия вкус.

Изключително подходящи са комбинациите със сок от цвекло, ябълки, портокали, краставици, джинджифил, чушки, домати, спанак, зеле, магданоз и целина. Освен морковена салата, можете да си приготвите и страхотна домашна морковена торта.

Ползи от моркови

Изследвания показват, че храните с високо съдържание на каротеноиди водят до намаляване на риска от сърдечни заболявания;

Бета каротинът, съдържащ се в морковите, помага за защита на зрението и особено на нощното виждане. След като бета каротинът се превръща във витамин А в черния дроб, той пътува до ретината, където тя го превръща в родопсин – лилав пигмент, който е необходим за нощно виждане.

Пресни Моркови

Каротеноидите са полезни и по отношение на оптималното здраве – приемането на висока доза каротеноиди е свързано с 20% понижение на риска от рак на гърдата в постменопаузата, както и до 50% намаление на риска от рак на пикочния мехур, на шийката на матката, на простатата, дебелото черво, ларинкса и хранопровода.

Изследвания показват, че физиологичните нива, както и приеманите с храната каротеноиди, могат да бъдат обратно свързани с инсулиновата резистентност и високите нива на кръвната захар.

Съдържанието на фалкаринол в морковите спомага за опазване здравето на дебелото черво и води до намаляване риска от рак;

Изследвания показват, че както пушачите, така и пасивните пушачи е необходимо да приемат храни богати на витамин А, като морковите, за запазване на своето здраве, тъй като канцерогена в цигарения дим, наречен бензо (а) пирен, предизвиква дефицит на витамин А.

Витамин В помага за добра памет и способност за концентрация. Той подпомага организма в ежедневната борба със стреса. Витамин Е е друга важна съставка на морковите, която се бори с малокръвието.

Редовната консумация на настъргани моркови, овкусени с масло и сметана, както и морковения сок повишават защитните сили на организма срещу инфекции.

Съдържащата се в морковите целулоза помага в грижите за стройна фигура, подпомага отслабването и освобождава тялото от вредните токсини.

Зеленчукът е много полезен за диабетиците, които страдат от дефицит на витамин А. Абсолютни всички части на моркова са полезни, дори зелените листа и корените. Морковът се отличава от другите зеленчуци с повишеното си съдържание на калиеви соли, които са жизнено необходими при проблеми със сърцето, бъбреците и кръвоносните съдове.

Сок от Моркови

Бета каротинът в морковите има и друга много важна роля – предпазва кожата от преждевременно стареене и я защитава от вредните UV лъчения. Той е абсолютно безопасен, защото неизползваната част от него се изхвърля чрез обмяната на веществата. При слънчеви изгаряния се препоръчва налагането на засегнатото място с кашичка от пресен морков.

Сокът от моркови е много полезен и за децата, защото подпомага умственото и физическото им развитие. Той помага за стимулиране на кръвоснабдяването, белтъчния синтез и насища тъканите с достатъчно количество кислород.

Народна медицина с моркови

Смята се, че прясно изцеденият сок от моркови е изключителен лек в народната медицина. Предполага се, че една от причините за появата на алергии е слабият имунитет, а редовният прием на сока подпомага за засилване на защитните сили на организма.

В народната медицина сокът от моркови се използва за облекчаване на кожни проблеми, очни болки и нарушения на функциите на жлезите. Лапа от настърган морков се прилага при инфектирани рани и язви. При диария и бактериални инфекции се препоръчва прием на супа от моркови, за да се се спре развитието на бактериите.

Според народните вярвания дъвченето на цвят от моркови може да помогне при епилептични гърчове. Морковите могат да се използват под формата на чай, отвари, лапи и каши.

Вреди от моркови

Прекомерната консумация на храни, богати на каротин, като морковите може да доведе до състояние, наречено каротодерма, при което дланите или други части на кожата развиват жълт или оранжев цвят. Прекомерната консумация на този тип храни може също така да намали и способността на организма да конвертира тези храни във витамин А.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *