Site Overlay

Плодовете с висок гликемичен индекс

Известно е, че въглехидратите са основен източник на енергия за тялото. Глюкозата е най-прост вид на въглехидратите и е базово гориво за органите и тъканите ни. Тя е единствен енергиен източник за мозъчните клетки, за червените кръвни клетки и ембрионите. Тя осигурява и енергийното захранване на мускулите по време на интензивната им работа.

Нуждата от въглехидрати осигуряваме най-често с храната, но не всяка храна, съдържаща въглехидрати, е подходяща, защото част от продуктите тялото усвоява много бързо и това води до екстремно покачване на гликемичния индекс, което предизвиква резки скокове в нивата на кръвната захар.

Стремежът към храни с нисък гликемичен индекс е естествен, тъй като при тяхната консумация повишаването на кръвната захар става бавно и постепенно. Стабилните нива на захар в кръвта са свързани с контрол над теглото и нивата на инсулина.

Плодовете като цяло се характеризират с ниско съдържание на мазнини, но пък високо съдържание на полезни вещества между които витамин С, калий и фибри. Болшинството от тях имат нисък гликемичен индекс и макар да са въглехидратни храни, те имат своите многобройни ползи в здравословното хранене.

Способността да се изберат подходящите плодове е важно умение в борбата с излишните килограми, защото плодовете присъстват във всяка диета за регулиране на теглото.

За щастие много малко плодове имат висок гликемичен индекс, което означава, че той е повече от 70 по скалата определяща индекса на храните от 0 до 100. В тази малка група са плодове, чието наличие сред високогликемичните е изненадващо.

Такива са динята и бананът.

Въпреки че плод като динята е с висок гликемичен индекс, при нея се наблюдава ограничено въздействие на захарта, защото тя е с високо съдържание на вода и въглехидратите в една стандартна порция диня са не повече от 7-8 грама на 100 грама плод.

Трябва да се има предвид и това, че гликемичният индекс при плодовете варира силно от нисък до висок, в зависимост от това колко зрял е самият плод. Това важи с голяма сила за банана, като този с кафяви петна по повърхността е всъщност с висок гликемичен индекс.

В списъка на плодове, за които трябва да се внимава, са повечето, консервирани в сироп, особено тези от праскова и кайсия. Изсушените плодове и стафидите също се нареждат в групата, защото отнемането на водното съдържание покачва гликемичния индекс при тях.

Тиквата и ананасът са също плодове с гликамичен индекс над 65 и над 75, което им отрежда място в тази своеобразна класация.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *