Site Overlay

Съвети при готвене със сусамово олио

На пазара се предлагат различни видове олио, можем да избираме между слънчогледовото, фъстъченото, сусамовото, царевичното и още много други. Ориентирането сред тях кое е подходящо за готвене и при каква максимална температура, е често трудно за потребителите.

Изборът коя мазнина да използваме за пържене, коя за салатен дресинг и с коя да печем, става особено труден, когато мазнината е традиционна за друг регион.

Такъв е случаят със сусамовото олио, характерно за азиатската кухня, със свой специфичен аромат и вкус, който е объркващ за нашите кулинарни традиции.

Кога да използвате сусамовото олио и за какво?

Олиото от сусамови семена е добра и здравословна алтернатива на другите масла от растителен произход. То съдържа в големи количества витамините Е и К. Количествата на калция, протеините, фибрите, магнезия, фосфора, натрия, калия и цинка също не са за пренебрегване. Полезните вещества в този продукт носят много позитиви за организма.

Тъй като сусамовото олио подпомага усвояването на глюкозата в кръвта и оттам подобрява възприемането на инсулина в клетките, то е добра превенция срещу диабета.

Цинкът и витамин Е поддържат кожата млада и гладка, забавят стареенето. Косата също се повлиява благоприятно от сусамовото олио, което запазва еластичността и блясъка на косъма.

Полезните мастни киселини поддържат сърдечното здраве, намалявайки нивата на лош холестерол. Калият и медът се грижат за добрата костна плътност, а тирозинът в това олио спомага за образуването на серотинин.

Не на последно място, това олио не съдържа много калории, ускорява метаболизма и допринася за освобождаването от излишни килограми.

Как обаче да готвим с това олио, така че да използваме всичките му полезни качества, да съхраним богатството от съставки, благоприятни за здравето?

Всяка мазнина има своя точка на горене. Това е температурата, при която тя започва да пуши и вече не е здравословна. Необходимо е да се знае точката на горене на сусамовото олио и да се подбере мазнината спрямо вида термична обработка, която ще се извърши с нея.

За сусамовото олио е известно, че точката му на горене е 175-210 градуса. Знае се и че има светло и тъмно сусамово масло.

Сусамово олио

Светлото е подходящо за дълбоко пържене, както и за сотиране, а тъмното – за леко запържване или за дресинга към салатата.

Студено пресованото олио не е подходящо за термична обработка и това важи и за сусамовото олио.

При печене олиото трябва да бъде с точка на горене около 200-250 градуса, затова само светлото сусамово олио е подходящо за тази термична обработка. Фурната обаче трябва да бъде настроена под тази температура поне с 20 градуса по-ниско.

Така ще се запазят всички основни полезни съставки в мазнината.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *