Site Overlay

Хапвайте грис за повече селен

Една много важна, но често пренебрегвана съставка в храната ни е селенът. Недостигът му в организма води до редица неприятни симптоми, сред които мускулна слабост, проблеми с функцията на щитовидната жлеза, повишен холестерол, нарушения на сърдечния ритъм, умора, бързо остаряване и др. Оказва се, че един от най-добрите източници на селен, както и на редица други полезни вещества, е грисът.

Какво точно представлява грисът?

Това е продукт, който се получава от смилането на царевични или пшенични зърна. Той се дели на едрозърнест и дребнозърнест. В първия случай става дума за грис, добит чрез по-грубо смилане на зърната. Във втория случай – за фино смлени зърна или за продукт, получен след пресяване на едрозърнест грис.

Мнозина вероятно не знаят, но от грис се произвеждат широко употребяваните по цял свят макарони, спагети, кускус, талиатели, както и редица други тестени изделия.

Едновременно с това той стои в основата и на много вкусни десерти, каквито са грис-халвата, мляко с грис, кремчета и сладкиши с грис, а при солените ястия е незаменим за панирането на риба или за направата на качамак.

Какво е селен и защо ни е необходим?

Това е един от най-ценните микроелементи, които можем да получим само при пълноценен режим на хранене. Той е необходим в съвсем малки количества, но въпреки това често страдаме от недостиг. Причината е, че трудно се набавя, особено когато храната не включва добри източници.

Той е необходим за справяне със свободните радикали, за нормалната обмяна на веществата и за доброто функциониране на щитовидната жлеза. Също така действа противораково, намалява риска от развитието на сърдечно-съдови заболявания, има профилактично действие срещу Алцхаймер, Паркинсон и атеросклероза, а също – подобрява работата на имунната система.

Колко селен има в гриса?

Грисът е чудесен източник на селен. Освен това той е от евтините и достъпните източници на ценния микроелемент, за разлика от другите продукти, в които се съдържа – много по-скъпите бразилски орехи например. В сто грама от суровия продукт се съдържат 89.40 микрограма селен.

В една порция сварен грис има 37 мкг селен, с което се осигурява консумацията на две трети от препоръчителния дневен прием. Затова, ако всекидневно хапвате порция или две грис под формата на солени ястия, сладкиши или просто каша – може да смятате, че сте си набавили така необходимия микроелемент.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *