Site Overlay

Хранителен режим при високо кръвно

Лошите хранителни навици допринасят значително за увеличаване на кръвното налягане. Когато човек е на средна възраст повишаваното кръвно налягане е естествена част от процеса на стареене, което в съчетание с неправилен хранителен режим може да доведе до много нежелани странични ефекти.

В развитите страни, около 15-30 процента от всички възрастни страдат от високо кръвно налягане – хипертония. Високото кръвно налягане натоварва сърцето и артериите, което води до увреждане на деликатните тъкани. Това е значителен индикатор за сърдечно-съдови заболявания, както и заболявания на бъбреците и очите. Колкото по-високо е кръвното налягане, толкова по-голям е риска от артеросклероза (запушване / втвърдяване на артериите), инфаркт на миокарда (сърдечен удар) и инсулт.

Кръвното налягане се увеличава, с увеличаване на физическата активност. То расте по време на тренировка или стрес, и пада, когато сме в покой. В допълнение, кръвното налягане нараства с възрастта и теглото – затлъстяването е общ допринасящ фактор. Едно лице може да бъде генетично предразположено към хипертония. Високото кръвно обикновено не предизвика забележими симптоми, но то не причинява невидими увреждане на артериите и органите. Идва момент, когато тези нежелани ефекти стават видими, необратими, уврежданията са възникнали и края може да е фатален. Не случайно наричат хипертонията “тих убиец”.

Диетични съвети за хипертония

Ако страдате от повишено кръвно налягане тук има някои практически предложения за подобряване на хранителните ви навици и намаляване на кръвното налягане.

Изберете здравословното и балансирано хранене

С две думи, идеалният хранителен план за намаляване на кръвното налягане е богата на плодове, зеленчуци и нискомаслени млечни храни, с ниско съдържание на наситени мазнини. Храната също трябва да бъде с ниско съдържание на холестерол, с високо съдържание на фибри, калий, калций, и магнезий, и умерено високо съдържание на протеини.

Намалете приема на натрий (сол)

Яденето на твърде много сол или храни богати на натрий води до по-голямо усвояване на течностите и предизвиква по-голям обмен на кръвта, която влиза в пределите на кръвоносната система. Той също така поставя допълнително напрежение върху артериите (кръвоносните съдове, които се разширяват / свиват за регулиране на кръвното налягане и притока на кръв).

Като общо правило, може да се отбележи яденето на по-малко преработени храни, и повече пресни храни. Натрият се намира естествено в пресни храни като месо, ядки, зърнени храни, плодове, зеленчуци и млечни продукти и е в много по-малки количества, отколкото в преработените и консервираните храни.

Хранителен режим DASH при високо кръвно

Спазването на хранителния режим DASH върши чудеса по отношение на високото кръвно. Режимът е създаден от американския диетолог Марла Хелър и се превежда като Диетичен подход към регулирането на хипертония.

По своята същност DASH представлява хранителен режим в 2 фази. През първата фаза, която продължава 2 седмици, значително трябва да се намали приемът на въглехидрати в дневното меню. Това е активатор за метаболизма, който трябва да се засили. Позволени за консумация са рибата и бялото пилешко месо, сурови ядки и семена, бобови култури, яйца и кисело мляко. Могат да се ядат всички зеленчуци, но без картофите, които са много богати на нишесте. Захар, плодове, плодови сокове и мед са абсолютно забранени.

Хранене при високо кръвно

Във втората фаза на режима DASH се препоръчва дневен прием на средно около 2000 калории. Те трябва да са разделени на 2-3 порции нискомаслени продукти, 5-6 порции риба или месо, 1-2 яйца на ден.

Разрешено е да се включат 2-3 порции плодове, паста, ориз, печива, овесени ядки и сурови или задушени зеленчуци. Захарта и захарните продукти са силно ограничени, като може да се приема до 1 с.л. захар на седмица.

Обърнете внимание на следното

Хората с високо кръвно трябва да се хранят бавно, често и с по-малки порции. Запомнете, че преяждането повишава допълнително кръвното.

Храната трябва да е разнообразна и храненията на ден не трябва да са по-малко от 5-6, като вечерята трябва да е поне четири часа преди лягане. Пълният стомах притиска сърцето и повишава кръвното. Избягвайте да се лягате веднага след като сте яли, защото това само влошава проблема. Опитайте се да се разхождате след вечеря.

Ограничете приема на алкохол

Злоупотребата с алкохол крие редица рискове, в това число и повишаване на кръвното налягане. Смята се, че алкохолът в малки количества понижава кръвното, но големите дози имат точно обратния ефект в дългосрочен план. Рисковете от употребата на алкохол са редица, затова е най-добре да се спре напълно консумацията му. Ако пиете хапчета за кръвно в никакъв случай не посягайте към чашката, защото ефектът от медикаментите се обезсмисля.

Вода с лимон за високо кръвно

Лимон срещу високо кръвно

Смята се, че лимонът е сред най-добрите природни средства срещу хипертония. Той действа отлично върху кръвоносните съдове, като ги прави меки и еластични, а това от своя страна помага за поддържането на кръвното налягане в нормални граници. Най-добре е лимонът да се приема сутрин на гладно, като за целта малко пресен сок се разрежда с чаша топла вода. Освен, че поддържа кръвното налягане, лимоновата вода тонизира цялото тяло.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *