Site Overlay

Череши

Черешовите плодове са част от семейството на розите, което включва също и бадеми, праскови, кайсии и сливи. Черешите са малки и месести, червени или червеникаво-черни плодове, които съдържат твърда костилка. За черешите също така е известно, че имат много кратък плодов сезон и бързо презряват.

Смята се, че римляните са открили плодовете на сладката череша в Малайзия около 70 г. пр. Хр. За първи път е започнало култивирането на тези плодове в Месопотамия през 8 век пр. Хр. По–късно, през първи век от новата ера римляните са пренесли черешите в Британия.

Черешите (Prunus avium., Rosaceae) са достъпни в много разновидности, но като цяло само два вида са най-често консумирани – дивата череша и вишната (Prunus cerasus). Вишните растат в много райони и са по-скоро братовчеди на сладките череши и се различават значително по вкус. Съществуват и бели череши, които обаче са по-рядко срещани и претенциозни растения. Но сладкото от бели череши е голям деликатес. От своя страна за сладките череши е известно, че отглеждането им е трудно.

Състав на черешите

Основното предимство на черешите е, че са богати на флавоноиди, които са така важните антиоксиданти за нашето тяло. Черешите съдържат доста органични киселини и кверцетин, което е силно противовъзпалително вещество, с доказано обезболяващ ефект при болки в ставите и предпазващо очите. Важна съставка в тях са и антоцианините. Черешите са много добър естествен източник на елагова киселина, за която се твърди, че притежава антиканцерогенни свойства.

Вкусните череши са добър източник на витамини, особено витамин С. Дозите минерали в черешите са по-скоро умерени до ниски, като на преден план изпъква калият. Черешите имат нисък гликемичен индекс (22), а в 100 г от тях се съдържат само 63 ккал.

Избор и съхранение на череши

Тъй като черешовите плодове лесно се нараняват, трябва да се подбират добре. При закупуване на череши е необходимо да се избират тези с ярък цвят. Черешите, които са със закръглена форма и твърди, са с много добър вкус. За най-доброкачествени череши е необходимо да се подбират тези, които са с техните зелени стъбла и дръжчиците.

Черешите са малотрайни и рядко узряват след прибиране на реколтата. За да могат да се съхранят черешите, трябва да се поставят в хладилник веднага след тяхното закупуване. Черешите могат да останат свежи в хладилника поне за два дни.

Кулинарна употреба на череши

Като вкусен плод черешите е най-добре да се хапват пресни и възможно най-скоро, след като са откъснати от дървото. Уникалният им вкус обаче се съчетава перфектно с доста с други плодове, зеленчуци, подправки и продукти, че често може да вложите череши в своите кулинарни шедьоври.

Сладките изкушения, като плодови кексове, безглутенови сладкиши, торти с череши и кремове без яйца са уникално вкусни с добавка на череши. Дори популярната торта Шварцвалд е белязана от вкуса на тези червени плодове. Опитайте да си приготвите черешово сорбе, което почти сигурно ще ви донесе спасение в летните жеги. Черешите са популярни за направата на плодови сокове, домашни нектари и особено плодови сладка и любими конфитюри, последните от които са с божествен вкус. Сладкото от череши се съчетава чудесно с пухкави тиганички, американски палачинки или мекички. Влагането на сочните плодове в плодови пайове, чийзкейк без печене, сметанови торти, кростата и други италиански десерти е класика в кулинарията.

Палачинки с череши

Ползи от черешите

Когато ядете череши, не просто се наслаждавате на невероятно добър вкус. Черешите съдържат антиоксиданти и имат много ползи за здравето, като са полезни при безсъние, болки в ставите и коремни мазнини. Черешите може да са лекарството, от което се нуждаете. Ползите от черешите са редица.

Изследванията показват, че черешовите плодове имат много ползи за здравето. Те са известни, че облекчават болките на хора, които страдат от артрит. Доказано е, че ако се ядат поне по 20 кисели череши на ден, човек може да се пребори ефективно с появили се възпаления.

Червените череши са с много високо съдържание на мелатонин. Мелатонинът спомага за унищожаване на токсините, които причиняват различни болести. Черешовите плодове са също богати и на антиоксиданти, които помагат в борбата с рака и сърдечните заболявания.

Черешите са с ниско съдържание на холестерол, мазнини и натрий. Те също са много добър източник на фибри и витамин C.

Американската асоциация на Алцхаймер включва череши в списъка си с храни за добра памет, тъй като те са богати на антиоксиданти.

Сладките череши, а също и черешовият сок, е известно, че водят до намаляване нивата на уран в организма. Те също помагат за намаляване на мускулните болки и болките в гърба. Полезното влияние на черешите върху здравето се запазва дори и ако те са замразени, под формата на сок или консервирани. Сладките череши, както и киселите череши съдържат много високи нива на антоцианини. Това е червеният пигмент в черешите, който помага за намаляване на възпаленията.

Чийзкейк с череши

Черешите възпрепятстват напълняването. Изследователите установили, че плъховете, хранени с черешов прах, на диета с високо съдържание на мазнини, не усвояват толкова мазнини, колкото плъхове, които не ядат черешов прах.

Екстрактът от черешови плодове съдържа антиоксидантните флавоноиди и се използва в много таблетки и капсули. Тези капсули се използват за подпомагане на рН нивата на организма.

Не можете да спите през нощта? Сокът от череши идва на помощ! Изпийте чаша черешов сок вечер, 30 минути преди всяко хранене. В едно проучване участниците увеличават производството на мелатонин, следвайки този лек. Черешите са добър източник на мелатонин и могат да помогнат за регулирането на циклите на съня. По същата причина те са добро лекарство за проблеми, причинени от разликите в часовите зони.

Черешите имат най-високо ниво на антиоксиданти сред плодовете. Антиоксидантите се борят със свободните радикали в тялото, които ни карат да изглеждаме стари. Ежедневната консумация на черешов сок забавя процеса на стареене, според изследователи от държавния университет в Мичиган. Черешовият сок се препоръчва и като алтернативно лечение на други кожни състояния.

Черешите служат в превенцията на рака на дебелото черво.

Вреди от черешите

Тези вкусни плодове, макар и полезни, могат понякога да ни причинят неудобства и дискомфорт. Особено, ако се олисате в похапването на вкусните плодове и изядете повечко, отколкото трябва. В такива случаи се подува коремът, а не е изключено и да се появят болки и газове.

Друга важна потенциална вреда от черешите може да дойде за хората с алергия към тях. Ако е на лице алергична реакция, е добре да избягвате вишни и череши, дори и в термично преработени продукти, като различни сладкиши.

Диета с череши

Състав на черешите

Както при диетата с ягоди, за диетата с череши се препоръчва до килограм череши на ден, приемани като закуски, между храненията, но и сутрин, на празен стомах. Порции от 200-250 грама също могат да бъдат достатъчни, за да може тялото да се възползва изцяло от приема на витамини и полезни ефекти.

Ако ядете повече обаче, диуретичните и слабителните ефекти на черешите ще бъдат подчертани. В зависимост от дневния ви график и реакциите на тялото ви, можете да решите колко искате да ядете. Една седмица с килограм череши на ден трябва да е достатъчна, за да отслабнете. Идеално е да ги редувате с други сезонни плодове, като ягоди и кайсии.

Между храненията с череши зеленчуците и сезонните салати са специално посочени, а протеините за предпочитане в малки количества през тези дни. Черешите също могат да бъдат интегрирани в смутита и шейкове, ако предпочитате. Можете да ги комбинирате с банани, ананаси, ябълки, круши, кайсии, подсладени, ако искате с малко мед или кленов сироп.

Силната закуска има своите предимства в здравословния начин на живот, както и и навикът да не вечеряте късно вечерта, до 19:00 часа.

Ако наистина искате да опитате диета, базирана изключително и само на череши, не я спазвайте повече от три дни и следвайте реакциите на организма. Добре е да не ядете хаотично череши, а да ги разпределите в няколко хранения, приблизително по едно и също време. Можете да изберете равни порции или постоянно да увеличавате количеството, което ядете.

Също така е важно да изберете пресни череши, а не компоти от череши.

Gotvach.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *